Tunisien,Star Wars,Anfi teater

Hejsan Hejsan på er!
Jag har varit i Tunisien!!
vi kom på kvällen typ men vi gick och bada ändå!


åååå sen på kvällen va det så god mat!
efter vi hade ätit så va det nån show men vi gick till rummet ,det va ganska litet.
vi gick och la oss sen .nästa dag så åt vi en GOD frukost och gick ner till stranden. bara en fin liten trappa ner från hotelet som vi va på.

JAG BLEV BITEN AV EN FISK!:(
den va elak!!!!
fy fy fy!!!!
a men efter den dagen så va vi på en tur till Sahara men vi gjorde några stopp på vägen.

till ex : den mäst bevarade anfi teatern i värden här är några bilder
aaa det va några här är lite fakta om
anfi teatern:

Historia

Teatern byggdes under Gordianus I under en period då Thysdrus utmanade Hadrumentum (nuvarande Sousse) om att bli provinsen Africa terras näst största stad efter Karthago.

Byggnaden uppfördes åren 230 - 238 men slutfördes troligen aldrig då detta var början på det nordafrikanska upproret mot Romerska riket vilken slutade med Gordianus I död. Kejsare Maximinus Thrax lät sedan förstöra staden som därefter aldrig återhämtade sig.

Efter Colosseum i Rom och amfiteatern i Capua är El Djem den tredje största amfiteatern i Romerska riket.

Byggnaden

Teatern är ca 148 m lång och 122 m bred och själva arenan mäter ca 65 m i längd och ca 39 m i bredd. Väggarna är upp emot 30 m höga och hela teatern kunde rymma upp till 35.000 åskådare.

Byggnaden användes även efter den romerska tiden och stod oskadd fram till 1600-talet då man började ta sten till andra byggnader bl.a moskeén i Kairouan.

Teatern används än idag till lokala kulturarrangemang.

cool robot va!

nu är vi i Matmata där vi hälsar på en familj som bor typ i grottor

det här var dörren?

aaa det va lite mer bilder.

vi också där de spelade in Star Wars.

väldigt fint va det där!!!det här är den fjärde heligaste moskeen i värden!

och nu är vi frame i Sahara

det va väldigt fint den dagen men i morgon ska jag på bröllop så jag får se så jag har med mig allt! ses ;)

 

 


Kommentarer
Postat av: papis

AAAAAA...Star Wars!!!!

2009-08-08 @ 00:17:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0